Atriumgård og naturhave.

Enggræs og fællesskaber skal gro ved Brøndby Strand Kirke

Der bliver anlagt et nyt rekreativt naturområde omkring Brøndby Strand Kirke. Og her er det både enggræs og fællesskaber, som skal spire og gro. Brøndby Strand Kirke ønsker at skabe rammerne for, at mennesker kan mødes. Derudover vil kirken også passe på naturen og fremme biodiversitet.

Af Peter Brandt Baumgartner, kommunikationsmedarbejder i Glostrup Provsti

I forbindelse med etableringen af Brøndby Strands Kirke menighedssal, ønskede menighedsrådet at forskønne området omkring kirken. Menighedsplejen i sognet fik bevilget en fondsstøtte på 998.713 kr. fra Nordea-fonden til projektet – Og nu bliver det første spadestik taget. Det skal være et rekreativt område og understøtte både biodiversitet, bæredygtighed og fællesskaber i Brøndby Strand.

Menighedsrådsformand i Brøndby Strand Kirke, Arne Kristoffersen, glæder sig over, at projektet nu ser dagens lys: ”Det er meningen, at stedet udenfor den gamle kirkebygning og den nye menighedssal, skal være et sted, mennesker kan opholde sig”, siger han.

Menighedsrådsformanden beskriver, at der bliver anlagt en gård med granit-blokke, man kan sidde på. Der bliver et bål-sted, og der bliver anlagt bistader med bier, som kan give honning. Der vil være en græsplæne til boldspil, og gyngesofaer at slappe af i.
Derudover er det planen, at der skal være arealer med enggræs, så bier og insekter kan sværme livligt omkring. Brøndby Strand Kirke håber med området også, at skoler og institutioner vil komme og bruge faciliteterne – og se det store insekthotel, der også er på grunden.

En del af en levende by.

Brøndby Strand sogns menighedspleje fik fondsstøtte fra Nordea-fondens ”Her gror vi”-pulje, og her er det biodiversiteten, der er i fokus, men det er også de bæredygtige fællesskaber, der kan opstå, når man bruger faciliteterne. Og nu kommer kirken også til at indgå i den store plan for hele Brøndby Strand-områdets fremtid.

Kirke og Kulturmedarbejder, Jette Steen Hansen, siger: ”Meningen med hele området er, at mennesker og institutioner skal komme og have et sted at være. På den måde, får man måske opbygget nogle fællesskaber i området”.

Hun påpeger, at der altid er mennesker, der færdes omkring kirken – og nu får områdets besøgende så nogle nye, inspirerende rammer at mødes i: ”Vi vil meget gerne have, at der er liv på pladsen. Og vi vil som kirke også være en del af livet i Brøndby Strand.”, siger Jette Steen Hansen.

Det er også planen, at Brøndby Strand Kirke skal bruge deres nye udeområde i deres arrangementer som eksempelvis deres familiegudstjeneste ”Fred og Fællesskab.” Her kan familierne bruge området til både leg og spisning.
”Det viser også, at kirkens dør er åben”, påpeger Jette Steen Hansen: ”Kirken skal nemlig både ses, bruges og høres.”, afslutter hun.